ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: SENTIMEN MALAYSIA BANGKRAP HANYA MAINAN POLITIK

Friday 5 January 2018

SENTIMEN MALAYSIA BANGKRAP HANYA MAINAN POLITIK


Sentimen kononnya Malaysia di ambang kebankrapan seperti ditimbulkan pihak tertentu, hanyalah mainan politik untuk menghilangkan keyakinan rakyat dan menjatuhkan kerajaan, kata Datuk Seri Najib Razak.
Perdana Menteri berkata, badan penarafan antarabangsa seperti Moody's Investors Service (Moody's), Fitch Ratings, Bank Dunia dan Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF), membuktikan ekonomi negara masih stabil, sekali gus menyangkal dakwaan berkenaan.
"Menerusi siasatan terperinci, mereka mengekalkan penarafan Malaysia pada A- dan outlook (tinjauan) yang stabil. Ini bererti kita dalam kelompok negara A. Ada banyak negara dalam kelompok B, C dan keadaan yang jauh lebih dahsyat daripada kita.
"Kalau nak kata kita bankrap, tentulah kelompok B, C akan bankrap lebih awal daripada A. Jadi tidak ada tanda yang kita akan bankrap.
"Rizab kita juga jauh lebih besar daripada rizab ketika krisis kewangan Asia pada 1997. Ketika itu, rizab kita hanya lebih kurang AS$20 bilion, namun sekarang sudah lebih AS$100 bilion, iaitu lima kali ganda daripada nilai rizab ketika itu," katanya.
Beliau berkata demikian dalam program 'Bicara 4 Mata' yang disiarkan di portal theRakyat, RTM dan TV3, Rabu malam.
Najib yang ditemubual selebriti dan pengacara terkenal, Datuk Aznil Nawawi, turut mempersoalkan mengapa isu kebankrapan Malaysia tidak timbul ketika krisis kewangan Asia 1997, walaupun nilai ringgit jatuh serta banyak syarikat gulung tikar pada waktu itu.
"Kenapa ketika itu tidak timbul cerita Malaysia nak bankrap? Sebab ini mainan politik sebenar. Ini elemen sabotaj ekonomi, hendak jatuhkan kerajaan, hilangkan keyakinan rakyat kepada kerajaan atau menimbulkan kebencian," katanya.
Perdana Menteri menegaskan, Malaysia tidak akan menambat ringgit bagi mengelak pelabur dan pasaran dunia hilang keyakinan pada negara, selain memerlukan tempoh lama untuk memulihkan keyakinan pasaran dunia itu.
Mengenai kemungkinan kaedah menambat ringgit berjaya pada krisis 1997, Najib mengakui ia berkesan namun dengan kos yang tinggi.
"Kita tidak boleh mengulangi perkara itu. Alhamdulillah, sebulan, dua ini kita sudah dapat lihat dasar kita memang ringgit semakin kukuh. Banyak kata ia akan terus meningkat lagi," katanya.

1 comment:

  1. Assalamualaikum senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman-teman disini, Awal mula saya ikut pesugihan, Karena usaha saya bangkrut dan saya di lilit hutang hingga 900jt membuat saya nekat melakukan pesugihan, hingga suatu waktu saya diberitahukan teman saya yang pernah mengikuti penarikan uang ghaib dengan AKI SOLEH JAFFAR menceritakan sosok AKI SOLEH JAFFAR, saya sudah mantap hati karena kesaksian teman saya, singkat cerita saya mengikuti saran dari pak.aki saya harus memilih penarikan dana ghaib 1 hari cair dengan tumbal hewan dan alhamdulillah keesokan harinya saya di telepon oleh pak aki bahwa ritualnya berhasil dana yang saya minta 3Milyar benar-benar masuk di rekening saya, sampai saat ini saya masih mimpi uang sebanyak itu bukan hanya melunaskan hutang ratusan juta bahkan mampu membangun ekonomi saya yang sebelumnya bangkrut, kini saya mempunyai usaha di jakarta dan surabaya yang lumayan besar, saya sangat bersykur kepada allah dan berterimakasih kepada pak. AKI SOLEH JAFFAR berkat beliau kini saya bangkit lagi dari keterpurukan. Jika ada teman-teman yang sedang mengalami kesulitan masalah ekonomi saya sarankan untuk menghubungi ki sholeh jaffar di nomor ini HUBUNGI WHATSAPP 0853-7778-3331 agar di berikan arahan Atau 




























    Assalamualaikum senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman-teman disini, Awal mula saya ikut pesugihan, Karena usaha saya bangkrut dan saya di lilit hutang hingga 900jt membuat saya nekat melakukan pesugihan, hingga suatu waktu saya diberitahukan teman saya yang pernah mengikuti penarikan uang ghaib dengan AKI SOLEH JAFFAR menceritakan sosok AKI SOLEH JAFFAR, saya sudah mantap hati karena kesaksian teman saya, singkat cerita saya mengikuti saran dari pak.aki saya harus memilih penarikan dana ghaib 1 hari cair dengan tumbal hewan dan alhamdulillah keesokan harinya saya di telepon oleh pak aki bahwa ritualnya berhasil dana yang saya minta 3Milyar benar-benar masuk di rekening saya, sampai saat ini saya masih mimpi uang sebanyak itu bukan hanya melunaskan hutang ratusan juta bahkan mampu membangun ekonomi saya yang sebelumnya bangkrut, kini saya mempunyai usaha di jakarta dan surabaya yang lumayan besar, saya sangat bersykur kepada allah dan berterimakasih kepada pak. AKI SOLEH JAFFAR berkat beliau kini saya bangkit lagi dari keterpurukan. Jika ada teman-teman yang sedang mengalami kesulitan masalah ekonomi saya sarankan untuk menghubungi ki sholeh jaffar di nomor ini HUBUNGI WHATSAPP 0853-7778-3331 agar di berikan arahan Atau 









    ReplyDelete