ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: PELAJAR KONGSI DETIK CEMAS KEMALANGAN

Saturday 24 May 2014

PELAJAR KONGSI DETIK CEMAS KEMALANGAN


PERTH, AUSTRALIA. Tiga pelajar Malaysia yang terlibat dalam kemalangan di Perth, Rabu lalu menceritakan detik-detik cemas ketika bas yang mereka naiki terbabas di Jalan Toodyay.

Dalam kejadian itu, 13 pelajar yang berusia antara 10 hingga 12 tahun serta lapan orang dewasa dari Malaysia dan Indonesia tercampak dari tempat duduk masing-masing hingga menyebabkan dua guru dan seorang sukarelawan cedera.

Mangsa, Fatin Najwa, 10 berkata, gelak tawa rakan-rakannya bertukar jeritan apabila bas melanggar bonggol dan senget ke kiri.

Fatin sempat pengsan sebelum sedar dirinya setelah ditimpa beg.

“Apabila saya sedar, saya tak boleh angkat kepala. Nasib baik kawan saya ada dan dia tolong tolak beberapa beg ke tepi. Semua orang panik,” katanya yang dipetik laporan The West Australian, hari ini.

Nayli Ramlan, 12 pula berkata, dia berpaut kepada tali pinggang keledar yang tidak dipasangkan apabila bas mula menjunam.  

“Ia sangat menakutkan. Saya sedang bermain dengan rakan dan tiba-tiba cikgu kami menjerit dan bas menjunam,” katanya.

Sementara Nur Amirah, 11 yang tertidur dikejutkan dengan bunyi hentaman yang kuat.

“Kawan-kawan saya menjerit dan meraung, mereka cuba untuk keluar.

“Bas itu menjunam ke arah kiri, saya duduk di sebelah kanan tapi tempat duduk saya tercabut dan akhirnya saya tercampak ke bawah kerusi sebelah kiri,” katanya.

Empat penumpang dewasa yang masih menerima rawatan di Hospital Royal Perth dilaporkan stabil dan dipercayai ada yang patah tulang.

Millennium Kids, sebuah organisasi bukan berasaskan keuntungan dan menjadi hos kepada pelajar dari Malaysia dan Indonesia terbabit sepatutnya berada di Australia bagi menghadiri satu forum anjuran Swan River Trust.

Ketika kejadian, pelajar terbabit menaiki bas itu pada kira-kira 7.40 malam untuk ke tapak perkhemahan di Tasik Leschenaultia, yang terletak kira-kira 50 kilometer di timur Perth.

Kejadian dilaporkan berlaku jam 7.40 malam waktu tempatan.

Kumpulan pelajar tersebut dijangka pulang Ahad ini.
sh

No comments:

Post a Comment